Усі заяви та звернення

.

.

Відкрите звернення від RISE щодо повного відкриття ЄДР

Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) - основний бізнес-реєстр країни, який містить актуальну та історичну інформацію про всіх юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Реєстр містить найменування юридичних осіб, їхні ідентифікаційні коди, місцезнаходження, види діяльності, інформацію про склад учасників і керівників тощо.

ЄДР оприлюднюється у формі відкритих даних з 2015 року. З того часу він застосовувався громадянським суспільством і бізнесом для багатьох цілей, в тому числі для:

  • перевірки контрагентів;
  • журналістських і антикорупційних розслідувань;
  • пошуку активів російських олігархів.

Окрім самостійних застосувань, ЄДР забезпечує інтероперабельність з багатьма іншими реєстрами, оскільки це єдиний реєстр, який містить повний перелік юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з унікальними ідентифікаторами.

Обмеження доступу до ЄДР (запроваджений доступ з ідентифікацією користувачів) відповідно до статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» повинно здійснюватися виключно при встановленні таких умов для обмеження доступу:

  1. виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;
  2. розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
  3. шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

За відсутності проходження зазначеного «трискладового тесту», обмеження доступу до інформації є необґрунтованим та шкідливим. Реальні ризики, які створює оприлюднення ЄДР під час війни, не були публічно обговорені, як і шкода від обмеження доступу до ЄДР. Натомість застосовується тотальне і непослідовне обмеження, яке призводить до блокування роботи громадських активістів, ускладнення антикорупційних розслідувань та витягування коштів з учасників ринку. 

Адже в той час, коли доступ до ЄДР залишається обмеженим, отримати повний доступ до реєстру фактично можливо через платний API ДП “НАІС”, який використовують десятки компаній та фізичних осіб-підприємців та сотень їхніх співробітників. При цьому серед компаній, що мають повний (хоча і платний) доступ до ЄДР, є декілька банків з російським капіталом.

З 26.12.2022 було надано обмежений доступ до ЄДР шляхом ідентифікації через кваліфікований електронний підпис (КЕП) з додатковим завантаженням програмного забезпечення з закритим кодом, що порушує принципи відкритості і прозорості та суперечить ЗУ «Про доступ до публічної інформації». Сенс обмеження за ідентифікацією КЕП незрозумілий, оскільки будь-який колаборант або пособник росії з рахунком у КБ “ПриватБанк” може зробити КЕП безкоштовно за хвилину, не кажучи про віддалені комерційні сервіси.

Виходячи з заяви про відкриття доступу до ЄДР для пошуку та формування витягів з нього в електронній формі на порталі «Дія», можна зробити висновок, що замість вільного доступу до реєстру створюється ексклюзивний доступ до послуги «Виписка з ЄДР онлайн» виключно через портал «Дія».

Закриття ЄДР, а також ексклюзивний доступ до нього, унеможливлюють проведення антикорупційної діяльності, зокрема громадського контролю/моніторингу процесу відбудови задля мінімізації зловживань в процесі виплати компенсації та здійснення проєктів відбудови, а саме, задля уникнення:

  • подвійного фінансування об'єктів;
  • необґрунтованої пріоритезації фінансування об'єктів завдяки політичному чи корупційному впливу;
  • залучення недоброчесних або пов'язаних з державою-агресором підрядників/будівельників;
  • шахрайських схем з продажу пошкоджених об'єктів тощо.

Зважаючи на наведене вище, ми закликаємо Кабінет Міністрів України до:

  • проведення невідкладних публічних консультацій з питань відкриття інформації ЄДР та здійснення експертизи ризиків інтересам національної безпеки при оприлюдненні окремих даних ЄДР і шляхів їх запобігання;
  • перегляду Постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.2022 № 263, якою на період дії воєнного стану уповноважено розпорядників інформації, володільців (держателів) та/або адміністраторів інформаційних ресурсів, вживати таких додаткових заходів, зокрема, як зупинка, обмеження роботи інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів;
  • перегляду інших актів суб'єктів владних повноважень, що всупереч закону обмежують доступ до інформації ЄДР;
  • відновлення доступу до ЄДР з урахуванням вимог закону, на принципах законності, обґрунтованості, пропорційності, добросовісності і розсудливості, з урахуванням прав бізнесу і громадськості на участь у процесі прийняття таких рішень.

Представники Коаліції готові приєднатись до публічних консультацій з питань відкриття ЄДР та забезпечити юридичну підтримку у напрацюванні рішень для якнайшвидшого відкриття реєстру.

No items found.